Teknolojik gelişmeler her sektörde olduğu gibi bankacılıkta da yenilikleri beraberinde getiriyor. Her ne kadar geçmişte çok daha basit bir görevleri olsa da bankalar tarih boyunca güvenli bir şekilde birikim, yatırım ve ödeme yapma alanı oluşturdular ve buna devam ediyorlar. Yeni teknoloji ise aynı mantığa hizmet ederken, çok daha fazlasını mümkün kılıyor.
Günümüzde bankayla ilgili birçok işlemi yapabilmek için fiziki olarak bir banka şubesini bile ziyaret etmek gerekmiyor. Mobil uygulamalar ve internet bankacılığı sayesinde varlıkları görüntülemek, işlem talimatı vermek veya bir başkasına para göndermek sadece birkaç dakika içinde yapılabiliyor.
Peki bankalar için bir sonraki adım ne? Yeni yeni duymaya başladığımız platform bankacılığı, geleneksel bankacılık anlayışını değiştirmeye başladı bile. Bu yeni trendin herkesin aklına getirdiği platform bankacılığı nedir, avantajları ve dezavantajları nelerdir gibi soruların cevabı bu içeriğimizde...
Platform Bankacılığı Nedir?
Geleneksel bankacılık, bankaların müşterilerine kendi kanallarından (şube, ATM, internet bankacılığı ve mobil uygulama) kendi finansal ürünlerini sunduğu bir sistem.
Bir diğer adıyla pazaryeri bankacılığı olarak bilinen bu yeni trend, bankanın kanallarını bir pazar yeri olarak görüp bu pazar yerinde farklı hizmetlerin de satışını yapmayı sağlıyor. Banka bu şekilde müşterilere kendi platformunda kalarak farklı alanlardaki ödeme ve satın alma işlemlerini de yapabilme kolaylığı sunmuş oluyor.
Platform bankacılığı çoğu zaman açık bankacılık ile karıştırılabiliyor.
Açık bankacılık, kısaca daha iyi ve kişiselleştirilmiş bankacılık deneyimleri için kişisel verilerin üçüncü partilerle, müşterinin izin vermesi koşuluyla paylaşılması anlamına geliyor. Platform bankacılığı ise açık bankacılığın imkanlarından yararlanarak bu deneyimleri ve daha fazlasını bankanın dijital kanallarında sunmayı hedefliyor.
Platform Bankacılığı Avantajları Nelerdir?
Platform / pazaryeri bankacılığı nedir sorusunu cevapladıktan sonra bu sistemin avantajlarından ve dezavantajlarından da bahsedilmek gerekiyor.
Bu sistem bankalar için müşteriyle ilişkisini farklı boyutlara taşıma ve banka için marka bilinirliği artırmanın yanı sıra ek gelir de elde etmenin kapılarını açıyor. Müşterileri bu sistemi kullandırmaya ve sevdirmeye yönlendirecek olan itici güç ise kullanıcı deneyimine bağlı. Yani bu platformların müşteriler için işlevsel üçüncü parti firmalarının ürünlerini içinde barındırıyor olması ve kolay bir arayüze sahip olması, tercih edilme ihtimallerini bir hayli yükseltiyor.
Bankanın platformuna dahil olan uygulamalar/firmalar ise bu sayede ürünlerini sunabilecekleri yeni, hazır bir müşteri kitlesine sahip oluyor. Bu uygulamalar/firmalar, başarılı bir dijital entegrasyon için bankalarla işbirliği yaparak dönemin teknolojik trendlerine de ayak uydurmuş da oluyor.
Bankaların müşteri kitlelerini tanımaları, bu platformu oluştururken hayati önem taşıyor. Müşterilerin demografisi bu yeni teknolojiyi kullanabilir mi, kullanmak için hevesli mi, gibi soruların öncelikli olarak cevaplandırılması gerekiyor. Aksi halde bir günde yepyeni bir platforma veya arayüze uyanan müşteriler için bu durum olumsuz bir bankacılık deneyimine dönüşebiliyor; bu da müşteri kaybı riskini beraberinde getiriyor.
Platform Bankacılığında Nasıl Bir Strateji Benimsenmeli
Platform / pazaryeri bankacılığı henüz yeni yeni denenmeye başlanan bir sistem. Bankaların stratejileri ise sermaye ve Ar-Ge potansiyeline bağlı olarak değişiklik göstermeli. Bankalar bu noktada sıfırdan bir platform kurmabiliyor, var olan platformlarını (mobil uygulama veya internet şube) geliştirebiliyor ya da fintech (finans teknolojisi) firmalarıyla işbirliği yapıyor.
Platform Bankacılığında Gelir Yolları Nedir?
Çoğu banka için yepyeni bir alan olan pazaryeri bankacılığı gelir modeli olma yolunda ilerliyor. Bankalar platformlarından gelir üretmek için birkaç farklı yönteme sahip:
• Bunlardan ilki, platform içinde üçüncü partilerle yapılan tüm işlemler için kullanıcıdan işlem ücreti talep etmek.
• Bir diğer yöntem, platformda ücretsiz hizmetlerle birlikte ücretli hizmetlere de yer vermek. Bu yöntem, platformu bir freemium (free + premium) uygulamaya dönüştürüyor. Yani platformun kullanıcısı olmak ve temel özellikleri kullanmak ücretsizken, bazı hizmetler ücretli olarak kullanıcıya sunuluyor.
• Üçüncü yöntem ise kullanıcılara herhangi bir ek ücret yansıtmadan, geliri tamamen üçüncü partilerle yapılan işbirliklerinden elde etmek.
Platform bankacılığı gelir oluşturabilen ve banka kimliğini geleceğe taşıyan bir trend. Teknolojinin dijital dünyayı hızla evirdiği bu dönemde adapte olmak, sadece bankaların değil firmaların da hayatta kalmaları için bir gereklilik. Platform bankacılığı doğru Ar-Ge çalışmaları yapılarak ortaya konulduğunda birçok marka için yeni çağa uyum sağlama ve özellikle ülkemizde alanında ilk ve lider olma fırsatı sunuyor.
Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler ise genel niteliktedir. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. İşbu blog sayfası aracılığı ile sunulan tavsiyelere dayanarak alınan/alınacak yatırım kararlarının ve yapılan/yapılacak alım satım vb. işlemlerinden ve bu işlemlerin olası neticelerinden Türkiye İş Bankası A.Ş. herhangi bir surette sorumlu değildir.