Geleneksel medya araçlarını kullanarak gerçekleştirilen pazarlama faaliyetleri artık büyük ölçüde sosyal medya platformlarına taşınmış durumda. Bu platformlarda aktif olan influencerlar da pazarlama stratejileri için önemli bir konumda bulunuyor. Peki influencer nedir, nasıl influencer olunur?
Sosyal medyada geniş takipçi kitlesine sahip olan ve bu kitlenin davranışlarını, fikirlerini, satın alma kararlarını etkileyebilen kişiler influencer olarak adlandırılır. Yaratıcı ve özgün içerikleriyle tanınan influencerlar, markaların sosyal medya aracılığıyla tanıtılmasında, hedef kitlesine ulaşmasında önemli bir rol oynar.
Influencerların uzmanlaştıkları ya da yöneldikleri alanlar moda, eğitim, güzellik, seyahat, spor ya da gastronomi gibi farklı alanlar olabilir. Bazı influencerların ürettiği içerikler birden fazla alanı kapsar. YouTube, TikTok ve Instagram influencerların en çok kullandığı sosyal medya platformları olarak öne çıkar. Bu sosyal medya mecraları aynı zamanda influencer marketing (bir çeşit pazarlama türü olan etkileyici pazarlama) için de önemli platformlardır.
Influencer Nasıl Olunur?
Bir sosyal medya kullanıcısının influencer olarak adlandırılması için önemli sayıda takipçi kitlesine sahip olması gerekir. Önemli takipçi sayısına ulaşmış bir sosyal medya kullanıcısı zaman içinde ürün, hizmet ya da yaşam tarzı tavsiyeleri almak için kendisine güvenilen kişiye, yani bir influencera dönüşür.
Bazı sosyal medya kullanıcıları yalnızca ürettikleri bir içeriğin viral olmasıyla, yani bir içeriğin kısa sürede geniş kitlelere ulaşması sonucunda influencer olabilir. Fakat belirli adımları takip etmek, düzenli olarak çalışarak içerik üretmek ve sponsorlu reklamlara bütçe ayırmak gibi adımlarla da bir influencera dönüşmek mümkün olabilir.
Influencer olmak isteyenlere birtakım önerilerde bulunmak mümkündür. Bunlardan bazıları:
• Farklı alanlara yönelik içerikler üretmek yerine tek bir alana odaklanmak ideal olabilir. Moda, oyun, sinema ya da gezi gibi alanlardan birini seçerek bu alanlara ilgi duyan kullanıcılara ulaşılabilir.
• Üretilen içeriklerin özgün ve kaliteli olmasına özen gösterilmelidir.
• Güncel eğilimleri takip ederek geniş kitlelerin ilgisini çekebilecek içerikler üretilmesi gerekir.
• Düzenli paylaşımlarla kullanıcıların bağlılığı sağlanmalıdır. Kullanıcılarla etkileşim kurmak, sorularını yanıtlamak bu bağlılığı artırır.
Influencer Olma Şartları Var mıdır?
Influencer olmanın herhangi bir şartı bulunmaz. Fakat bu işten kazanç elde etmek için iş birliği yapılabilecek markaların dikkatini çekecek sayıda takipçi kitlesine sahip olmak gerekir. Başarılı iş birlikleri için belirli bir alanda uzmanlaşmanın katkısı büyüktür. Bu sayede belirli bir markanın hedef kitlesine ulaşmasına aracılık edilebilir.
Örneğin, markalar 10.000 takipçili bir influencer ile iş birliği yaparak 100.000 takipçili bir influencera göre daha fazla geri dönüş alabilir. Bunun nedeni 10.000 takipçiye sahip influencerın takipçi kitlesinin tamamen markanın hedef kitlesini barındırıyor olmasıdır. Bu nedenle belirli bir stratejiyle hareket etmeyi influencer olmak için bir koşul olarak düşünmek mümkündür.
Influencerlar Nasıl Para Kazanır?
Influencerların para kazanmak için kullandığı yöntemler arasından öne çıkanlar şunlardır:
•
Satış Ortaklığı: Markalar tarafından verilen bir bağlantı, influencer tarafından bir gönderide ya da profilde paylaşılır. Influencer bu bağlantı kullanılarak yapılan satışlardan önceden belirlenmiş oranda komisyon alır.
•
Sponsorlu Gönderiler: Markaların ürünlerini, hizmetlerini ya da bir mekânı tanıtmak için gönderiler hazırlanır. Bu anlaşmalar tek seferlik ya da düzenli olabilir.
• Abonelikler ve Hediyeler: Sosyal medya hesapları üzerinden abonelik sistemi oluşturan influencerlar buradan gelir elde edebilir. Benzer şekilde markalardan gelen hediyeler de önemli bir kazanç sağlar.
Ayrıca ürün satışı ve dijital kurslar sayesinde de influencer geliri elde edilebilir. Bir influencer kazancı sahip olunan takipçi kitlesine ve kurulan iş ortaklıklarına göre farklılık gösterebilir.
Influencer Reklam Anlaşmaları Nasıl Olur?
Başarılı bir influencer reklamı yapmak, yeni bir markanın kısa süre içerisinde tanınır hâle gelmesini sağlayabilir. Reklam anlaşmaları doğrudan influencer ve marka arasında olabilir. Fakat bir influencer işi tamamen bağlı bulunduğu ajansa bırakarak sözleşmesini ajans aracılığıyla da yapabilir.
Influencerlar imzaladıkları anlaşmalarla bağlantılı olan gönderilerini "iş birliği", "reklam" ya da "sponsorlu" gibi ibarelerle paylaşarak bunun bir bedel karşılığında yapıldığını belirtmelidir. Sosyal Medya Etkileyicileri Tarafından Yapılan Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Hakkında Kılavuz'un 5. maddesine göre influencer aracılığıyla yapılan reklamların, açık ve anlaşılır şekilde ifade edilmesi, ayırt edilebilir olması zorunludur. Bu durum Instagram ve TikTok influencer hesapları da dâhil olmak üzere tüm sosyal medya mecralarında reklam anlaşması yapan influencerlar için geçerlidir.
Marka iş birliklerinin teknolojik hâli Winfluencer, influencerların ve markaların gücüne güç katıyor. İş Bankası
genç KOBİ ve
girişimci kadın müşterileri için özel kampanyalar bulunuyor. Influencerlarla çalışmak isteyen genç KOBİ’ler ve girişim kadınlar, satış odaklı kampanyalarda ilk üç ay %50 indirimli hizmet bedelinden yararlanabilir, satışlarını artırabilir. Detaylı bilgi almak için Winfluencer İş Bankası kampanyaları sayfasını ziyaret edebilirsiniz.
YARARLANILAN KAYNAKLAR
https://later.com/social-media-glossary/influencer/
https://influencermarketinghub.com/what-is-an-influencer/#toc-0
https://www.indeed.com/career-advice/career-development/what-are-influencers#:~:text=Influencers%20are%20social%20media%20users,content%20that%20advertises%20their%20products.
https://www.backstage.com/magazine/article/how-to-become-a-successful-social-media-influencer-65349/#section1
https://grin.co/blog/ways-influencers-make-money/
https://www.pexels.com/tr-tr/fotograf/smartphone-ve-dizustu-bilgisayar-kullanan-kadin-4549414/
https://www.pexels.com/tr-tr/fotograf/kupa-akilli-telefon-mutfak-sofra-takimi-7669745/
"Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler ise genel niteliktedir. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. İşbu blog sayfası aracılığı ile sunulan tavsiyelere dayanarak alınan/alınacak yatırım kararlarının ve yapılan/yapılacak alım satım vb. işlemlerinden ve bu işlemlerin olası neticelerinden Türkiye İş Bankası A.Ş. herhangi bir surette sorumlu değildir."