e-Fatura (Elektronik Fatura), kâğıt fatura yerine elektronik ortamda düzenlenen, tıpkı kâğıt fatura gibi yasal geçerlilik statüsünde olan bir fatura türüdür. e-Fatura sayesinde satıcıların hem maliyetleri azalmaktadır hem de iş süreçleri hızlanmaktadır. Türkiye’de E-fatura kullanımına ilişkin usul ve esaslar 2010 yılında Resmi Gazete’de yayımlanan 397 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile duyurulmuştur ve anonim şirketler, limited şirketler, gerçek kişi ve mükellefler kullanabilmektedir. Bu yazımızda e-Faturaya dair detaylardan, e-fatura sisteminin nasıl işlediğinden, kimlerin e-Fatura kesebileceğinden ve hizmetlerinin ücretlerinden bahsedeceğiz.
e-Fatura Ne Demektir?
e-Fatura, elektronik ortamda hazırlanan yine alıcı ve satıcı arasında mal veya hizmet satışı sırasında düzenlenen elektronik belgedir. e-Fatura elektronik ortamda düzenlenir ve alıcıya elektronik ortamda gönderilir. e-Fatura kağıt fatura ile aynı hukuki niteliklere sahiptir sadece klasik fatura gibi kağıt üzerinden işlem gerçekleşmez.
e-Fatura tıpkı kâğıt fatura gibi oluşturulur. Üzerinde kâğıt faturada yer alan bilgiler bulunmaktadır.e-Fatura alıcısı, e-Faturayı kullandığı platform üzerinden görüntüleyebilir veya indirebilir. e-Fatura mükellefi olan şirketlerin e-Fatura olmayan müşterilerine düzenledikleri fatura tipi ise e-Arşiv Fatura’dır. e-Arşiv Fatura ise oluşturulduktan sonra, e-Arşiv Fatura alıcısına e-posta veya SMS yoluyla bir fatura bildirimi gönderilir.
e-Fatura uygulamasından 3 yöntem ile yararlanılabilir;
1) Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB) e-Fatura Portalı : GİB’in servis ettiği e-Fatura düzenleme portalıdır. E-Fatura’lar bu portal üzerinden ücretsiz olarak düzenlenebilir. Düzenlenen faturalar 6 ay süre sonrasında sistemlerden silinmektedir. Bu nedenle GİB Portal kullanıcılarının gelen/giden her faturanın XML halindeki formatını yasal süreler boyunca kendisinin saklaması gerekmektedir.
2) Doğrudan Entegrasyon: İşletmeler kendi bilgi işlem altyapılarını GİB’in teknik kılavuzlarla belirtiği altyapı ve kalite sertifikasyonları çerçevesinde hazırlayabilirler. GİB’e entegre çalışan kendi altyapıları ile süreçlerini yürütebilirler. Sunucu ve sistem maliyetleri oluşmaktadır.
3) Özel Entegratörlük: GİB’ten özel entegratörlük izni alan firmalar üzerinden e-Fatura uygulamasına hızlıca geçiş yaparak kolayca kullanmaya başlanabilir. Özel Entegratörlük sistemi kullanımı, saklama hizmeti ve fatura üzerindeki işlemlerde kolaylıkları nedeniyle oldukça kullanışlı bir yöntemdir.
e-Fatura, Türkiye'de 1 milyondan fazla firma tarafından kullanılan bir belge türüdür ve mükelleflere birçok avantaj sağlar. Mükellefler, e-Fatura kullanarak iş süreçlerini hızlandırabilir, kâğıt tüketimini azaltabilir ve çevre dostu bir yaklaşım benimseyebilirler.
Kimler E-fatura Kullanabilir?
e-Fatura (Elektronik Fatura), Türkiye'de Vergi Usul Kanunu'na göre anonim şirketler, limited şirketler, gerçek kişi ve mükellefler kullanabilmektedir. GİB tarafından 2023 yılı için yayımlanan 535 no’lu tebliğ ile sektör bağımlı ve bağımsız e-Fatura’ya geçiş zorunlulukları bulunmaktadır. Sektör bağımsız 2022 yılı cirosu 3 milyon ve üzeri olan firmalar 2023 yılının Temmuz ayından itibaren e-Fatura’ya geçiş zorunluluğu bulunmaktadır.
Sektör bağımlı e-Fatura geçiş zorunluluğu ise 2022 yılı cirosu 500 bin TL olan e-Ticaret yapan firmalar, gayrimenkul ve motorlu taşıtlar alanında imal, inşa, alım satım ve kiralama ve Kültür ve Turizm Bakanlığı ile belediyelerden yatırım ve/veya işletme belgesi almak suretiyle konaklama hizmeti veren otel işletmeleri de ciro bağımsız olarak 1 Temmuz 2023 tarihine kadar e-Fatura/e-Arşiv Fatura sistemlerine dahil olmalıdır. Burada e-Ticaret yapan firmalar özelinde özellikle dikkat edilmesi gereken husus, firmanın sadece e-Ticaret cirosuna değil toplam cirosuna bakılması gerektiğidir. VUK 535 kapsamında belirtilen satış hasılatı tutarına ulaşan mükellefler, e-fatura kullanmak için gerekli düzenlemeleri yapmak zorundadır. Ayrıca, belirtilen tutarın altında ve farklı sektörlerde olan mükellefler de e-Fatura kullanımına isteğe bağlı olarak geçebilirler.
e-Fatura Mükellefi Nasıl Olunur?
e-Fatura mükellefi olmak için öncelikle Mali Mühür ya da e-İmza temin edilmelidir. Mali mühürü, tüzel kişiler ile gerçek kişiler; e-imzayı ise sadece gerçek kişiler kullanabilir. Mali mühür Kamu SM Sertifikasyon Merkezinden temin edilebilir. Mali Mühür ile detaylı bilgiye
“Mali Mühür nedir? Nasıl alınır?” başlıklı blog yazımızdan ulaşabilirsiniz.
Mali Mühür ya da e-İmza temin edildikten sonra e-Fatura mükellefliği için
başvuru yapılmalıdır. Başvuru esnasında temin edilen e-Cihazlar kullanılacaktır.
e-Fatura mükellefliği başvurusu sonrasında daha önce bahsetmiş olduğumuz 3 yöntemden 1’I seçilerek kullanılabilir. Özel Entegratörlük yöntemini kullanacak olan mükellefler tercih edeceği özel entegratörlerin web siteleri üzerinden sözleşme doldurup e-Fatura mükellefliği başvuru aşamalarını tamamlamalıdır.
E-fatura Hizmeti Ücretli Midir?
e-Fatura (Elektronik Fatura) hizmeti, yukarıda bahsetmiş olduğumuz gibi 3 yöntem ile kullanılabilir. Bu yöntemlerin GİB Portal, Doğrudan Entegrasyon ve Özel Entegratör olduğundan bahsetmiştik. Yöntemlerden biri olan GİB Portal ücretsiz bir platformdur. Fakat burada dikkat edilmesi gereken unsur e-Faturalarınızın saklanması GİB Portal yönteminde gerçekleştirilmemektedir.
Diğer bir yöntem olan Doğrudan Entegrasyon ise kendi altyapılarında üzerinden yürütmek isteyen firmalar e-Fatura uygulamasını kendi sistemleri üzerinden doğrudan GİB sistemine entegre ederek geçiş yapabilirler. Bu yöntem teknik bilgi, iş yükü ve yüksek maliyet gerekmektedir.
Özel Entegrasyon yönteminde ise GİB tarafından lisans almış olan özel entegratörlerden birini seçerek entegratörlerin altyapıları aracılığı ile e-Fatura düzenlenebilir. En çok tercih edilen başvuru yöntemidir. Bu yöntemde büyük bir maliyet olan altyapı ücretini ödemezsiniz yalnız özel entegratörlerde de her e-Fatura gönderimi ve alımında belge başına kontör ücreti ödersiniz.
İş Bankası ile İşNet’in ortak yürüttüğü kampanya doğrultusunda
1.500 Kontör için sadece 1 TL ödeyerek e-Faturalarınızın gönderebilir ve alımını sağlayabilirsiniz.
e-Fatura hizmeti almadan önce, mükelleflerin farklı mali yazılım programları ve özel entegratörler arasında karşılaştırma yaparak, kendilerine en uygun seçeneği belirlemeleri önerilir. Ayrıca, e-Fatura hizmeti almadan önce, fiyatlandırma politikaları ve hizmet kapsamı gibi konularda da detaylı bilgi alınması önemlidir.
“Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler ise genel niteliktedir. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. İşbu blog sayfası aracılığı ile sunulan tavsiyelere dayanarak alınan/alınacak yatırım kararlarının ve yapılan/yapılacak alım satım vb. işlemlerinden ve bu işlemlerin olası neticelerinden Türkiye İş Bankası A.Ş. herhangi bir surette sorumlu değildir."