Yayınlanma Tarihi Logosu Yayınlanma Tarihi: 08.08.2024
Okuma Süresi Logosu Okuma Süresi: 3 dakika

​Ters ibraz (chargeback), kredi kartı kullanıcıları için önemli bir finansal koruma mekanizmasıdır. Kredi kartı veya banka kartı işlemlerinizde karşılaştığınız sorunları çözümlemek için tasarlanan harcama itirazı (chargeback) sistemi, müşteriler için güvenli bir alışveriş ortamı oluşturmaya katkı sağlar. Hazırladığımız kapsamlı rehberde chargeback işleminin nasıl yapıldığına ve sürecin nasıl işlediğine dair gerekli tüm bilgilere detaylarıyla ulaşacaksınız.​

Harcama İtirazı (Chargeback) Nedir?

Harcama İtirazı (chargeback), kredi kartı veya banka kartı kullanarak gerçekleştirilen satın alma işlemlerinde ortaya çıkan sorunlara karşı tüketiciyi korumayı amaçlayan bir sistemdir. Harcama itirazı başvurularına konu olan durumlardan bazılarını şu şekilde sıralayabiliriz:

Dolandırıcılık: Çoğunlukla tüketicilerin kart bilgilerinin yasa dışı biçimde elde edilmesiyle yapılan işlemlerdir. Chargeback taleplerinin en yaygın nedenidir. Kartınızda size ait olmayan işlemler tespit etmeniz veya dolandırıcılığa maruz kalmanız halinde, vakit kaybetmeden 0850 724 0 724 no.lu Çağrı Merkezimize ulaşın.
İşletme Hataları: İşletmelerin hatalı, kusurlu ürün ya da hizmetler sağlaması; ürün veya hizmetin temin/teslim edilememesi durumlarında başvurulan bir chargeback türüdür. Yaygın şekilde görülen bu durumların yanı sıra provizyon hatası, kart sahibinin yapılan işlemi hatırlamaması ya da müşteri dolandırıcılığı gibi durumlar da ters ibraz taleplerinin sık karşılaşılan gerekçeleri arasında bulunur.

Uluslararası ödeme kuruluşları (BKM, Visa, Mastercard, vd.) tarafından şartları belirlenmiş chargeback kuralları, müşteriler için satın alma işlemlerinde karşılaşabilecekleri sistemsel sıkıntılara ve çeşitli dolandırıcılık girişimlerine karşı güvence oluşturur.

Harcama İtirazı (Chargeback) Nasıl Yapılır?

Süreç şüpheli bir işlem durumunda müşteri itirazıyla başlar ve kart sahibinin bankası ile alışveriş yaptığı iş yerinin anlaşmalı olduğu banka arasında gerçekleşir. Tüketicinin haklılığının belgelendiği durumda iş yerinin ödeme olarak aldığı tutar tüketicinin hesabına iade edilir ve süreç tamamlanır. ​

Harcama İtirazı Süreci Nasıl İşler?

Harcama itirazı sürecinin nasıl ilerlediğini adım adım şu şekilde anlatabiliriz:

• Kart sahibi itiraz başlatmadan önce yaşadığı sorunun çözümü için öncelikle mutlaka işyeri ile iletişime geçmeye çalışmalıdır (dolandırıcılık itirazları hariç). Çoğu işyeri, müşterilerden gelen talep ve şikayetler konusunda hassastır, süreç chargeback’e dönüşmeden sorunu çözmeyi tercih etmektedir. Bu şekilde, kart sahibinin sorununun çözülmesi/talep ettiği iadeyi alması, chargeback sürecine göre çok daha hızlı gerçekleşebilmektedir. Chargeback sürecinin kuralları ve süreleri, uluslararası kart kuruluşları tarafından belirlendiğinden ötürü, Chargeback sürecinin sonuçlanması 180 güne kadar uzayabilmektedir.
• Ekstreye veya dönem içi işlemlere yansımamış, provizyonda bekleyen işlemlere harcama itirazı başlatılması veya bu işlemlerin Bankamızca iptal edilmesi mümkün değildir. Bu sebeple ilgili işlemler Harcama İtirazı menüsünde listelenmemektedir. İtiraz başvurusu yapabilmek için, işlemin kartınızın dönem içine veya ekstresine yansımasını bekleyiniz. Ancak kartınızda size ait olmayan işlemler tespit etmeniz veya dolandırıcılığa maruz kalmanız halinde, vakit kaybetmeden 0850 724 0 724 no.lu Çağrı Merkezimize ulaşın.
• Kart sahibi kendi bankasına başvuru yapar. Bu noktada banka, itirazın nedenlerini içeren bilgi ve belgeleri tüketiciden talep edebilir.
• Kart sahibinin bankası, ödemeyi alan işletmenin bankasına başvurur ve satıcıdan işlemle ilgili gerekli belgeleri ister.
• Belgelerin yeterli olmaması veya tanınan süre içinde hiçbir evrak beyan edilmemesi durumunda itiraz edilen tutar iş yeri hesabına borç kaydedilir. 
• Ücret kart sahibinin bankasına iade edilir. Kart sahibinin bankası ödemeyi kart sahibinin hesabına aktarır.
• İş yeri tarafından iletilen belgelerin yeterli olması durumunda ise, kart hamilinin itirazı olumsuz sonuçlanabilir.

Harcama İtirazı İçin Hangi Belgeler Gereklidir?

Chargeback başvurusunun geçerli olabilmesi için belgelerin öneminden daha önce bahsetmiştik. Bu belgelerin eksiksiz bir şekilde bankaya sunulması tüketicinin yaşadığı sorunun açıkça anlaşılması için oldukça önemlidir. Chargeback talebi oluştururken iletilmesi gereken temel belgeler itirazın niteliğine göre değişkenlik gösterebilir.

İhtiyaç duyulan belgelerden bazılarını şu şekilde sıralayabiliriz:

• Satın alınan ürünün/hizmetin detaylı tanımı (Örn. ABC marka 7800 serisi buzdolabı), 
• Satış faturası/dekontu,
• Teslimat belgesi,
• Kredi kartı veya banka kartı ekstreleri.

Bunların yanında hasarlı veya eksik ürün, yetersiz hizmet durumlarında fotoğraf ve video kayıtları kanıtlayıcı belge niteliği taşır. Satıcıyla anlaşmazlık durumlarındaysa iki taraf arasındaki iletişimi gösteren e-posta yazışmaları ve iş yerinin iade ve iptal politikaları itirazın hangi şartlar altında gerçekleştiğini belgeleyebilir.

Harcama İtirazı Şartları Nelerdir?

Chargeback başvurularında temel iki şart vardır. Bunlardan ilki doğru gerekçe ve içerikle başvuru yapılmasıdır. Belgeler eksiksiz şekilde kartın alındığı bankaya iletilmelidir.

Bir diğer şart, itiraz süresinin aşılmamasıdır. Bu süre 120 gün olarak belirlenmiştir. İtiraz süreleri itirazın nedenine göre değişiklik gösterebilir, kuralların izin verdiği durumlarda 120 günlük sürenin üzerine çıkabilir. Ancak hiçbir durumda 540 günü aşamaz. 

Şu tarihlerden itibaren 120 gün içerisinde ters ibraz başvurusunun yapılması gerekir:
• Kart sahibinin bilgisi dışında yapılan işlemler için işlem tarihi,
• Ürün veya hizmetin alınamadığı durumlarda, iş yerinin taahhüt ettiği beklenen teslim tarihi,
• Ürün veya hizmet alındığında teslim tarihi,
• İade veya iptal söz konusuysa düzenlenen belgenin tarihi,
• Otel işlemlerinde otelden ayrılma tarihi,
• Araba kiralama işlemlerinde arabanın iade edildiği tarih.

İş Bankası kartınızdaki işlemlerle ilgili harcama itirazınızı, İşCep, Bireysel İnternet Şube veya Maximum Mobil’de yer alan Harcama İtirazı menüsü üzerinden hızlı ve kolay şekilde iletebilirsiniz. İşCep’te Kartlar >Harcama İtirazı menüsüne, Bireysel İnternet Şube’de Kartlar >Harcama İtirazı menüsüne, Maximum Mobil’de Kartlarım >Kart İşlemlerim >Harcama İtirazı menüsüne girerek itiraz başvurunuzu oluşturabilirsiniz. Geçmiş tarihli itirazlarınızın güncel durumunu ilgili menünün “İtiraz Takibi” sekmesinden izleyebilirsiniz.

Dijital kanallarımızı hiçbir şekilde kullanamayacak durumda iseniz;
Yeni harcama itirazı talepleriniz ve daha önce Bankamıza iletmiş olduğunuz harcama itirazı talebinizin iptali için 0850 724 0 724 no.lu Çağrı Merkezimiz ile irtibat kurunuz.



"Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler ise genel niteliktedir. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. İşbu blog sayfası aracılığı ile sunulan tavsiyelere dayanarak alınan/alınacak yatırım kararlarının ve yapılan/yapılacak alım satım vb. işlemlerinden ve bu işlemlerin olası neticelerinden Türkiye İş Bankası A.Ş. herhangi bir surette sorumlu değildir."​