Yeni bir eve taşınmak, çoğu zaman oldukça heyecan verici bir süreçtir. Farklı bir mahalle, bazen farklı bir şehir, yeni manzaralar ve yeni insanlar ile tanışma üzerine düşünmek çok keyifli olsa da ev taşımanın yorucu tarafları da vardır. Fatura aboneliklerinin iptal edilmesi ya da yeni adrese taşınması, taşınma sürecinde nakliye hizmetinin planlanması ve hafta içi mesai saatleri içinde çözmeniz gereken resmi süreçler bunlardan bazılarıdır.
İş Bankası blog olarak bu yazımızda, taşınma sürecinde tüm işlemlerin halledilebilmesi için alınması gereken taşınma izni hakkında merak edilenleri derledik.
Ev Taşıma İzni Nedir?
Özel sektör veya kamu kurumlarında çalışanların, ev taşıma sürecinde nakliye işlemlerini gerçekleştirebilmek için alabilecekleri izne ev taşıma izni denir.
Kanunda Ev Taşıma İzni Var mı?
İş Hukuku’nda direkt ev taşıma izni olarak düzenlenmiş bir izin çeşidi bulunmasa da, 4857 sayılı İş Kanunu 55/j bendine göre; ücretli veya talebinize bağlı olarak ücretsiz izin kullanmanız mümkündür.
Kanunda, çalışma izninin kaç gün olduğu ile ilgili net bir kural belirtilmemiş olsa da iş yerleri genellikle taşınma iznini 1 ya da 2 gün olarak verirler.
Taşınma izni almanız gerekiyorsa, taşınma sürecinden hemen önce izin talep etmek yerine, tüm taşınma işlemlerini öncelik sırasına göre belirleyip önden halledebileceğiniz her şeyi hızlıca bitirmeniz, sizin için daha rahat bir süreç yönetimi sağlayacaktır. Taşınma listenizi belirledikten sonra işten izin almak için en uygun tarihleri takviminizde planlayabilir ve mümkünse 1 hafta önceden insan kaynaklarına izin talebinizi iletebilirsiniz.
Taşınma döneminizde izin kullanırken, izin talebinizin insan kaynakları tarafından işlendiğinden ve iş yerinizin izniniz hakkında bilgi sahibi olduğundan emin olmanızı tavsiye ederiz. İş Kanunu’nun 4857 sayılı 25. maddesinin 2. bendine göre; iş yerinize haber vermeden en az iki gün işe gitmemeniz durumunda çalıştığınız yer iş akdinizi sonlandırabilme hakkına sahiptir.
Ücretli İzin ve Ücretsiz İzin Farkı
İş Kanunu’na göre taşınma izninin verilip verilmemesi işverenin inisiyatifindedir. İşveren, taşınma sürecindeki çalışanına ücretli ya da ücretsiz izin hakkı tanıyabilir. Ücretli izin, çalışanın izne ayrılmasına rağmen maddi ve sosyal haklarının çalıştığı şirket tarafından ödenmeye devam etmesidir. Yani, iş yerinizde bulunmadığınız ve izinli olduğunuz günler için maaşınızdan kesinti olmaz ve sigorta priminiz ödenir.
Ücretsiz izinde ise, çalışanın izin kullandığı gün sayısı hesaplanır ve bu günlerin ücreti maaşından kesilir. Aynı zamanda izinde olunan günlerin sigorta primleri de ödenmez.
Taşınma izni döneminde, ücretli ya da ücretsiz izin almanız şirketinizin uyguladığı politikalara bağlı olarak değişkenlik gösterebilir.
Şirketiniz, Taşınma Yardımı Yapıyor Olabilir
Çalıştığınız şirketin size nasıl haklar sunduğu ve kanunda çalışanların ne gibi haklara sahip olduğunu bilmeniz size çalışma hayatında büyük avantajlar sağlayabilir. Bazı şirketler, taşınma dönemlerinde çalışanlarına yardımcı olma politikası izleyebiliyor. 6242 sayılı Harcırah Kanunu’na göre kurumlar, çalışanlarına istedikleri takdirde harcırah sunabiliyor. Bu sebeple, taşınmaya başlamadan önce insan kaynakları bölümüne şirketinizin çalışanlarına taşınma desteği sağlayıp sağlamadığını sorabilirsiniz.
Taşınma İzni ve Mazeret İzni Arasındaki Farklar
Taşınma izni, adından da anlaşılacağı üzere sadece taşınma dönemini kapsar. Yani, evini bir adresten farklı bir adrese taşırken kullandığınız izin taşınma iznidir.
Mazeret izni ise, birçok sebep ile alınmış olabilir. Mazeret izninin bazı gerekçeleri; evlilik, ölüm, doğum ya da hastalıktır.
Mazeret izni almak istiyorsanız, taşınma sonrası ev temizliği, eşya yerleşimi, tesisat işleri, çilingir vb. işler için kullanabilirsiniz.
Taşınma dönemleri, çoğu zaman maliyetlidir ve belirli bir bütçe gerektirir. Tüm fatura aboneliklerinin açılması, nakliye ücreti, depozito vb. kalemlerinin yanı sıra tadilat ya da ani birçok ihtiyaç için de bütçe gerekebilir. Dileğiniz ne olursa olsun,
ihtiyaç krediniz her an İş Bankası’nda sizi bekliyor. Cazip faiz oranları ve geri ödeme planı ile bankamızdan anında kredi çekebilir, taşınma sürecinizi sorunsuz şekilde halledebilirsiniz.
Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti,yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler ise genel niteliktedir. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. İşbu blog sayfası aracılığı ile sunulan tavsiyelere dayanarak alınan/alınacak yatırım kararlarının ve yapılan/yapılacak alım satım vb. işlemlerinden ve bu işlemlerin olası neticelerinden Türkiye İş Bankası A.Ş. herhangi bir surette sorumlu değildir.