Yayınlanma Tarihi Logosu Yayınlanma Tarihi: 15.08.2024
Okuma Süresi Logosu Okuma Süresi: 3 dk, 30 sn

​Bireylerin resmî kurum ve kuruluşlardan hizmet talep ettiklerinde çeşitli evrakları hazırlamaları gerekir. Talep edilen hizmete göre hazırlanması gereken evraklar değişiklik gösterir. Bazı bankacılık işlemleri ve vize almak gibi hizmetler söz konusu olduğunda kurumlar kişiden gelir belgesi talep edebilir. Peki; gelir belgesi nedir, nasıl alınır?​

Gelir Belgesi Nedir?

Gelir belgesi, bireylerin aylık gelirini gösteren bir belgedir. Bir işverene bağlı çalışanların aldığı gelir belgesine maaş bordrosu adı verilir. Gelir belgesi; kişinin yaptığı işten elde ettiği kazancı dışında kira, mevduat faizi getirileri gibi bireyin kazandığı tüm geliri ve kaynakları gösterir. Bunların yanı sıra belgede kişinin ödemeleri ve borçları da yer alır. Belge, geliri olan kişiye özeldir ve onun kişisel bilgilerini içerir.

Aile gelir belgesiyle bireyin aylık düzenli gelirinin ne kadar olduğu detaylarıyla görülebilir. Genellikle finansal işlemlerde kullanılan bu belgeye farklı işlemler için de ihtiyaç duyulabilir. Örneğin, kişi kredi çekmek istediğinde veya yeni bir kredi kartı başvurusu yaptığında gelir belgesi istenir. Bunun dışında vize başvurusu için pek çok ülke gelir belgesi talep eder. Geliri olmayan birinin yurt dışına çıkma isteği şüpheli bulunabilir veya çekeceği krediyi geri ödemesi zor olacağı düşünülerek başvurusu reddedilebilir. Bu nedenle gelir belgesi oldukça önemlidir. 

Gelir belgesi alma şartı; bireyin maaş, kira veya vadeli hesap gibi resmî bir kaynaktan gelirinin olmasıdır. Bu şartları sağlayan kişiler dilediğinde gelir belgesini alabilirler.​

Gelir Belgesi Nasıl Alınır?

Gelirin türüne göre aylık gelir belgesi alma yöntemi değişir:
• Kamu kurum ve kuruluşlarında çalışanlar e-Devlet üzerinden gelir belgelerini temin edebilir. 
• SGK'lı çalışanlar maaş bordrolarını çalıştıkları kurumdan temin edebilir.
• BAĞ-KUR'lu çalışanlar için vergi levhaları gelir belgesi niteliğindedir.
• Emekliler ise kamu çalışanları gibi maaş bordroları için e-Devlet üzerinden işlem yapabilirler.​

e-Devlet'ten Gelir Belgesi Nasıl Alınır?

e-Devlet'ten gelir belgesi almak oldukça kolaydır. Bunun için ilk olarak e-Devlet sistemine T.C. kimlik numarası ve şifreyle giriş yapılması gerekir. Şifresi olmayanlar PTT şubelerinden şifre temin edebilir. PTT'ye gitmeden işlem yapmak isteyenlerin e-imzaya, mobil imzaya, internet bankacılığına veya yeni T.C. kimlik kartına sahip olması gerekir. e-Devlet'e giriş yaptıktan sonra gelir belgesi almak için şu adımlar takip edilir:

• Ana sayfada yer alan "Kurumlar"a tıklanır.
• Açılan sayfadan "Hazine ve Maliye Bakanlığı" seçilir.
• Ardından "Hazine ve Maliye Bakanlığı e-Bordro Hizmeti" bölümüne giriş yapılır. 
• Buradan bordro istenen ay ve yıl seçilir. Ardından bordronun çıktısı alınarak işlem sonlandırılır. 

Bu, 657 sayılı kanuna tabi memurların ve kadro karşılığı sözleşmeli çalışanların kendilerine ait bordroları listeledikleri ve detaylarını görüntüleyebildikleri bir hizmettir. Memurlar bordro hareketlerini e-Devlet üzerinden takip edebilirler.​

Emekli Gelir Belgesi Nasıl Alınır?

SGK emekli maaş bordrosu, herhangi bir Sosyal Güvenlik Merkezi'nden elden alınabilir. Emekli gelir belgesi e-Devlet üzerinden de alınabilir. Bunun için e-Devlet'te şu adımlar takip edilebilir:

• SSK emeklileri "4A Aylık Bilgisi" yazarak barkodlu belge oluşturabilir. 
• BAĞ-KUR emeklileri "4B Aylık Bilgisi" yazarak sorgulama yapabilir.
• Emekli Sandığı emeklileri ise "4C Aylık Bilgisi" aramasıyla gelir belgelerine ulaşabilir.

SSK, BAĞ-KUR ve Emekli Sandığı SGK'ya dâhil olduktan sonra sırayla 4A, 4B ve 4C adını aldığından sorgu sırasında bu isimler kullanılır.​

SGK Gelir Belgesi Nasıl Alınır?

Sigortalı çalışanlar gelir belgelerini çalıştıkları şirketin insan kaynakları departmanından talep edebilir. Bu belgede işveren tarafından ödenen ücret ve bu ücret üzerinden yapılan kesintiler gibi önemli bilgiler yer alır. Örneğin işçinin çalışma günleri ve kazançları, varsa ek ödemeleri, özel ve yasal kesintileri gibi önemli pek çok bilgi bulunur. Gelir belgesi yalnızca maaş ödeme sürecini belgelemekle kalmaz işçinin, kazancını ve vergilendirilen miktarı doğru şekilde anlamasına da yardımcı olur. 

Maaş bordrosu her ay 2 nüsha hâlinde hazırlanır. Biri işçide biri işverende kalacak şekilde imzalanır ve muhafaza edilir.​

Aile Gelir Belgesi Nasıl Alınır?

Aile gelir belgesi, ailenin toplam gelirini belgelemek için kullanılır. Daha önce de belirttiğimiz gibi özel sektör çalışanları işverenlerinden, kamu çalışanları e-Devlet üzerinden maaş bordrolarını temin edebilir. Ayrıca vergi dairesinden gelir vergisi beyannamesi alınabilir. Bankalardan ise vadeli mevduat ve kira gelirleri gibi gelir kaynaklarına ait belgeleri de alabilirler. Tüm bu belgeler sayesinde ailenin aylık toplam geliri belirlenir.



"Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler ise genel niteliktedir. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. İşbu blog sayfası aracılığı ile sunulan tavsiyelere dayanarak alınan/alınacak yatırım kararlarının ve yapılan/yapılacak alım satım vb. işlemlerinden ve bu işlemlerin olası neticelerinden Türkiye İş Bankası A.Ş. herhangi bir surette sorumlu değildir."​