Finans kuruluşları ve bankalar, müşterilerine birçok hizmetten ve olanaktan yararlanma fırsatı sunar. İlgili hizmet ya da olanağın gerekli katılım koşullarını karşılayan istisnasız her birey, bir zorluk ya da engelle karşılaşmadan talep ettiği hizmeti alabilmelidir. Engelliliğe dayalı ayrımcılık kavramı; engelli bireylere karşı dolaylı ya da dolaysız yoldan yapılan ve onların engellilik durumları nedeniyle tüm insanlara tanınan hak ve özgürlüklerden yararlanmalarını önleyen her türlü kısıtlamayı, ayrımcılığı ve dışlamayı kapsar.
Tüm banka ve finans kuruluşlarının sundukları hizmetlerde engelliliğe dayalı ayrımcılıktan kaçınmaları ve engelli bireylerin hizmet ya da işlem erişimlerini kolaylaştırmak için çalışmaları gerekir. Peki, engelsiz bankacılık hizmetleri neleri kapsar? Bu hizmetler kapsamında ne gibi gelişmeler yapılmıştır? Gelin, bu soruların yanıtlarını birlikte bulalım.
Engelli Bireylerin Bankacılık İşlemlerinde Karşılaştıkları Problemler Nelerdir?
Bankacılık işlemlerini gerçekleştirmek, günümüz teknolojisinin koşullarıyla da birlikte, birçok insan için oldukça basit ve pratik bir süreç olabilir. Ancak engelli bireylerin bu tip işlemleri kolaylıkla ve pratik bir şekilde yapabilmelerine olanak tanımak için, bankacılık hizmetlerinde geliştirilmeler yapılmalıdır. Örneğin; her gün yüz binlerce kişi tarafından kullanılan bankamatikler, görme veya ortopedik engelli bireylerin de rahatlıkla kullanabileceği şekilde tasarlanmalı ve geliştirilmelidir. Tekerlekli sandalye kullanan kişiler, standart bankamatiklerin ekran ve klavyesine erişmekte zorlanır. Görme engelli bireylerin ise, bankamatik ekranından işlem yapması için sesli uyarılar ve yönlendirmeler eklenmesi gerekir.
Bankaların hızlı, güvenli ve pratik işlem olanağı sunduğu mobil uygulamalar, görme veya işitme engelli bireyler için kullanım zorluğu oluşturmayacak özellikler barındırmalıdır. Engelli bireylerin, bu tip problemler çözülmedikçe, bankacılık işlemlerini bireysel olarak sürdürmekte zorluk yaşaması kaçınılmazdır.
Engelli Bireylerin Problemlerini Çözmek İçin Neler Yapılabilir ve Yapıldı?
Türkiye Bankalar Birliği tarafından kurulan Engelli Vatandaşlar İçin Bankacılık Hizmetleri Çalışma Grubu, engelli bireylere sunulan bankacılık hizmetlerinin ve işlem erişiminin kolaylaştırılması adına çalışmalar sürdürmeye devam etmektedir. Farklı sendika ve akademilerin engelli bireyler için bankacılık hizmetlerini kolaylaştırmak için sundukları çözüm önerileri, Çalıştay’a sunularak değerlendirilir. Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu’nun 18 Haziran 2016 tarihinde Resmî Gazete’de yayınlanan Bankacılık Hizmetlerinin Erişilebilirliğine Dair Yönetmelik’te de engelli bireylerin bankacılık hizmetlerine erişim ve kullanımının geliştirilmesine dair usul ve esaslar düzenlenmiştir.
İş Bankası, bu doğrultuda geliştirdiği
Engelsiz Bankacılık hizmetleri ile engelli bireylerin işlem erişimini kolaylaştırmak için çalışır. Görme engelli bireylerin kullanımına uygun Bankamatikler, kulaklık takılarak sesli işlem yapılabilecek şekilde tasarlanmıştır. Ortopedik engelli bireylerin kullanımı için hazırlanan Bankamatikler ise, tekerlekli sandalye erişimine uygun yükseklikte bir ekran ve klavye barındırır. İşCep uygulaması üzerinde geçerli olan Yazıyı Sese Çeviren Teknoloji, görme engelli bireylerin mobil bankacılık hizmetlerinden kolaylıkla yararlanabilmesini sağlar.
İşitme engelli bireyler, Apple markalı akıllı telefonlar üzerinden isbank.com.tr'ye giriş yaptıklarında müşteri hizmetleri temsilcileri ile yazılı olarak iletişim kurabilir. Bankacılık işlemlerinde yaşadıkları sorunlara çözüm bulmak isteyen işitme engelli bireylerin yararlanabileceği bir diğer hizmet ise, Engelsiz Çeviri’dir. Engelsiz Çeviri hizmeti ile farklı soru ve cevapları işaret dilinde izlemek mümkündür. Engelli bireylerin bankacılık işlemlerini hızlı, güvenli, sorunsuz ve pratik bir şekilde yapabilmelerini sağlamak amacıyla tasarlanan hizmetlerin her geçen gün geliştirilmesi için gerekli tüm çalışmalar sürdürülmektedir. Siz de
İş Bankası Engelsiz Bankacılık hizmetlerini inceleyebilir, engelli dostu Şube ve Bankamatiklerimize göz atabilirsiniz.
Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler ise genel niteliktedir. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. İşbu blog sayfası aracılığı ile sunulan tavsiyelere dayanarak alınan/alınacak yatırım kararlarının ve yapılan/yapılacak alım satım vb. işlemlerinden ve bu işlemlerin olası neticelerinden Türkiye İş Bankası A.Ş. herhangi bir surette sorumlu değildir.